מאגרי מדיה – אפשרויות חדשות בהפקה

מציאות חדשה בהפקת וידאו וסרטי תדמית

העולם של הפקת וידאו הוא שדה קרב שונה מאוד כיום ממה שהיה בעבר.

לעיתים, בשביל הפקת וידאו המפיקים צריכים לשכור צוות ההפקה גדול כולל צלם, גאפר, גריפ, במאי, סאונדמן, שחקנים, ואנשי צוות אחרים.

אם יש צורך לצלם במדינה אחרת, המפיקים צריכים גם להטיס את כל הצוות לשם או לשכור צוות מקומי.

בנוסף יש להתחשב בעוד מגוון אלמנטים כמו מזג אוויר, אישורי צילום, תזמון מדויק ועוד אינסוף פרטים.

כך או כך מדובר באתגר לוגיסטי, מורכב ויקר.

אבל שדה הקרב השתנה.  סרטים שלמים היום מופקים ללא יציאה לצילומים.

ישנם סרטים שמופקים כולם באנימציה או מושן-גרפיקס, וישנם סרטים העושים שימוש במאגרי מדיה.

מאגרי מדיה

במקום להרכיב צוות ולשלוח אותו למקום כדי להשיג את השוט הרצוי, או להרים מסוק לאויר, מאגרי מדיה באינטרנט מספקים שוטים מז'אנרים רבים, מכל רחבי העולם.

הם מציעים מאגר מדיה מקוטלג ומסודר המאפשר למפיק לבחור, להציג, לרכוש ולהוריד באופן מיידי מבלי לעזוב את שולחן העבודה שלו.

המאגרים בדרך כלל מסווגים לפי ז'אנרים שונים, למשל: בעלי חיים, נופים, אנשים, עסק, אוכל, ספורט, טכנולוגיה, רפואי, צלומי אויר, הילוך איטי, אלמנטים, אפקטים חזותיים, אנימציית תלת מימד, ועוד מגוון קטגוריות.

כל מאגרי המדיה מציעים גלישה נוחה, מערכת תשלום מאובטח, והורדה זריזה וידידותית.

עורכי וידאו ואנימטורים יכולים אפילו להקים חנויות מקוונות משלהם ולמכור את הווידאו/אנימציה שלהם ישירות ללא אתר מתווך. כתוצאה מכך, העלות הופחתה באופן משמעותי.

גם הפופולריות של הרחפנים עם המצלמות תרמה רבות למאגרי המדיה וכיום ניתן לקנות קטעי וידאו באיכות מעולה עם תנועות מצלמה מרשימות כמעט בכל ז’אנר.

זכויות שימוש

בעבר, היו רק מספר קטן של חברות שמספקות צילומים וחומרי גלם מסוג זה. לרוב המחירים היו אלפי שקלים לכל קליפ, ואלה היו אפילו עם זכויות לא ברורות.

עלות הרישוי שלך היתה תלויה בכמה פעמים התכוונת להשתמש בקליפ, ובכמה ארצות או אזורים הסרט שלך ישודר או יופץ.

כיום, מספר המאגרים גדל ואיתם גם כמות קטעי הווידאו, כך שישנן המון אפשרויות, חלקן אף זולות מאוד, אך בדרך כלל זה גם מתבטא באיכות קטע הוידאו – לאו דווקא מבחינה טכנית של רזולוציה,

כי היום הכל לפחות ב-HD, אלא יותר מבחינת תוכן השוט, איכות התאורה, שחקנים, בימוי וכד׳.

מבחינת זכויות השימוש, ישנן שתי קטגוריות מרכזיות:

ללא זכויות  (Royalty Free) – הוא הסכם המאפשר לקונים שימוש בלתי מוגבל במדיה במגוון רחב של אמצעי מדיה.

אין הגבלה לגבי מספר הפרויקטים ומסגרת הזמן; הם מכוסים כולם תחת דמי רישוי חד פעמי לכל פרויקט. המגבלה היחידה היא מכירה חוזרת של המדיה, כולה או חלקה.

זכויות מנוהלות (Royalty Managed) – הוא הסכם מורכב יותר המגדיר בדיוק את אופן השימוש במדיה – אופי הפרוייקט (פרסומת / סרט תדמית / אייטם חדשותי / דוקומנטרי),

אמצעי  השידור (טלוויזיה / אינטרנט), כמות החשיפה, המיקום הגיאוגרפי, התקופה בה ניתן להשתמש במדיה ועוד ועוד.
לרוב, אלה קטעי מדיה באיכות גבוהה יותר המצדיקים את המחיר הגבוה והניהול.

סיכום

כמובן, עם השפע מגיעה אחריות גדולה. עם כל כך הרבה מאגרי וידאו, יש מגוון גדול ברמות של מקצועיות ומיומנות.

אך מפיקי הסרטים חייבים להחליט על איכות הצילום והקליפ, על סמך מידע ותצוגות מקדימות שסופקו על ידי האתר, המוניטין של האתר והמוניטין של ספקי המדיה.

למרות הזמינות של החומרים האלה באינטרנט זה רחוק מלהיות מושלם היות שלכל פרויקט יש צרכים ייחודיים ולכל סרט תדמית יש את ה"לוק" שלו.

לדוגמה, צילום חוץ יכול להיות תלוי במצבי אור שונים,  הגדרות סביבתיות, תנאי מזג אוויר, גוונים / צבע, זווית המצלמה ותנועות המצלמה.

כמו כן עבור אנימציית תלת מימד, כל אנימטור עשוי ליצור ולעבד כל סצינה בצורה אחרת.

לסיכום באמצעים של היום ניתן ליצור ולהפיק סרט תדמית מקצועי אך ורק ממאגרי וידאו, אך חייבים להקפיד על קנייה חכמה, בחירת שוטים מתאימים,

ועבודת פוסט פרודקשן ראויה (עריכה / תיקוני צבע) שתדע לחבר נכון את המדיה מהמאגרים לתוך סרט אחד שיספר סיפור אחד בצורה מעולה.